Myynti ja asiakkuuksien johtaminen
Tällä kurssilla perehdyt syvällisesti myynnin ja asiakkuuksien johtamisen maailman sekä teorian että käytännön harjoittelun kautta. Kurssilla käydään läpi asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkitystä osana liiketoimintaa, myynnin johtamisen prosessia sekä myynnin ja markkinoinnin operatiivisia toimenpiteitä. Opit myynnin johtamisen prosessin, johon kuuluu vahvasti asiakastietojen ja myynnin oikeanlainen mittaaminen, seuraaminen ja hyödyntäminen. Pääset hyödyntämään ja soveltamaan oppimaasi teoriaa opiskelijatiimeissä, joissa perehdytään valitsemaanne case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.
Business, Administration and Law
Scheduled online studies
Study time: 01.08.2024 - 31.12.2024
3 left
Application: 29.05.2024 - 18.07.2024
150,00 €
The associated degree at Laurea: Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Study scope: 10 ECTS
Primary teaching language: Finnish
Level of education: Bachelor
Location: Online
Information about the study
Kurssilla käydään läpi asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkitystä osana liiketoimintaa, myynnin johtamisen prosessia sekä myynnin ja markkinoinnin operatiivisia toimenpiteitä. Opit myynnin johtamisen prosessin, johon kuuluu vahvasti asiakastietojen ja myynnin oikeanlainen mittaaminen, seuraaminen ja hyödyntäminen. Pääset hyödyntämään ja soveltamaan oppimaasi teoriaa opiskelijatiimeissä, joissa perehdytään valitsemaanne case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.
Tämän kurssin jälkeen:
- ymmärrät asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaat hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaat myynnin johtamisen prosessin
- osaat valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaat asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen
Tarkistathan että aikataulun mukaiset verkkotapaamiset sopivat aikatauluusi.
Tämä kurssi toteutetaan kokonaan verkossa. On kuitenkin tärkeää, että pääset osallistumaan aikataulun mukaisiin verkkotapaamisiin.
Yritysesimerkkitehtävän purkutilaisuuteen osallistuminen on pakollista. Työpajakerroista on osallistuttava kahteen kolmesta.
Ennen ensimmäistä verkkotapaamista sinun tulee tehdä pieni ennakkotehtävä, jonka tehtävänanto ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen kurssin alkamista.
Verkkotapaamisten ajankohdat:
- 19.09.2024 17:00 – 19:00 Opintojakson sisältö, sioritustapa, tehtävät ja arviointi
- 10.10.2024 17:00 – 18:00 Ohjaajat linjoilla: Ohjausta tehtäviin ja vastauksia kysymyksiin
- 31.10.2024 17:00 – 19:30 Pakollinen osallistuminen kahteen kolmesta työpajakerrasta
- 07.11.2024 17:00 – 19:30 Pakollinen osallistuminen kahteen kolmesta työpajakerrasta
- 14.11.2024 17:00 – 19:30 Pakollinen osallistuminen kahteen kolmesta työpajakerrasta
- 28.11.2024 17:00 – 19:30 Yritysesimerkin purkutilaisuus, pakollinen osallistuminen
Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta. Kolme laajaa arvioitavaa tehtäväkokonasuutta yksin ja tiimissä.
Verkkotapaamisten nauhoittamisesta ilmoitamme erikseen.
Kurssilla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta, jotka ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.
Keskeisiä kirjalähteitä ovat:
- Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
- Bergström, S. ja Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
- Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.
Yksilötehtävät 1-4. (60% opintojakson arvosanasta, yksilötyö) Yrityscase arvioidaan asteikolla 1-5. (40% opintojakson arvosanasta, tiimityö) Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty/hylätty, tiimityö Itse- ja vertaisarviointi arvioidaan hyväksytty/hylätty, yksilötyö Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista. Myöhässä tapahtuneet palautukset vaikuttavat automaattisesti tehtävien arviointiin.
Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2. Jokaisen tehtävän kohdalla on mainittu erikseen muut arviointiin liittyvät perusteet.
Arviointiasteikko: H-5