Mitä on Kohtaamistaide®?
Kohtaamistaide® on japanilaisen Clinical Art -menetelmän pohjalta Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämä ja rekisteröimä taidetyöskentelymenetelmä. Menetelmän käyttö edellyttää Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutusta. Kohtaamistaide on strukturoitua, moniaistista ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, jossa arvostuksella on merkittävä rooli. Laurea on kouluttanut vuodesta 2007 Kohtaamistaiteen ohjaajia. Kohtaamistaidetta on kehitetty kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa sekä tuotettu julkaisuja ja materiaaleja.
Koulutus tuottaa uudenlaista osaamista ryhmän ohjaamiseen ja asiakkaiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemiseen. Kohtaamistaide tarjoaa uusia välineitä asiakastyöhön yhdessä tekemällä, kokemalla ja tutkimalla.
Miksi Kohtaamistaidetta®?
Kohtaamistaide sopii kaikille asiakkaille strukturoidun toimintamallinsa ansiosta. Työskentely Kohtaamistaiteessa on yhteisöllistä, luovuutta ja voimavaroja tukevaa. Selkeä toimintakonsepti on helposti sovellettavissa työmenetelmänä monen eri asiakasryhmän tarpeisiin. Tutkitusti taidelähtöinen toiminta lisää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia toimintaympäristöön. Kohtaamistaide voi vastata asiakasryhmän ja työyhteisön erilaisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin.
Miten opiskelet Kohtaamistaidetta®?
Voit opiskella Laureassa Kohtaamistaiteen ohjaajaksi ja Kohtaamistaiteen kouluttajaksi. Kohtaamistaiteen ohjaajaopintojen laajuus on 15 opintopistettä ja se muodostuu kahdesta osasta: Kohtaamistaiteen perusteet 5 op ja Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen 10op. Kohtaamistaiteen kouluttajakoulutus on 15 op kokonaisuus ja opinnot antavat sinulle valmiudet toimia Kohtaamistaiteen ohjaajaopintojen kouluttajana. Kohtaamistaiteen kouluttaja opinnot edellyttävät Kohtaamistaiteen ohjaajaopintojen suorittamista sekä soveltuvaa osaamista opetustyöstä. Laurea vastaa ainoana korkeakouluna Suomessa Kohtaamistaiteen kouluttajakoulutuksesta. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa monimuoto-opintoina
Kohtaamistaide on strukturoitua, moniaistista ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, jossa arvostuksella on merkittävä rooli. Kohtaamistaide rohkaisee vuorovaikutukseen ja itseilmaisuun. Kohtaamistaide sopii kaikille ja sitä voi soveltaa monen eri asiakasryhmän tarpeisiin. Yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia voidaan lisätä Kohtaamistaiteen avulla.
Kohtaamistaiteessa olennaista ovat havainnot, kokeminen, kohtaaminen, ilo ja arvostus. Yllätyksellinen taidetyöskentely kiinnittää aikaan ja paikkaan. Työskentely Kohtaamistaiteessa on yhteisöllistä, luovuutta ja voimavaroja tukevaa.
Kohtaamistaiteen kolmivaiheisen rakenteen lisäksi Kohtaamistaiteessa on havaittavissa keskeisiä toimintaperiaatteita. Vuorovaikutus ja arvostus luovat Kohtaamistaiteelle perustan, ja nämä kaksi toimintaa ohjaavaa periaatetta ovat toiminnan lähtökohtana. Toiminnan tavoitteellisuus on läsnä Kohtaamistaiteen toteutuksessa läpi koko toiminnan. Moniaistisuus, huomio ulkoiseen, struktuuri ja valintojen mahdollistaminen näkyvät toimintakerran eri vaiheissa eri tavoilla painottuen.
Laurea-ammattikorkeakoulu on kehittänyt Kohtaamistaiteen japanilaiseen Clinical Art –työskentelyyn pohjautuen vuodesta 2006 lähtien. Laurea-ammattikorkeakoulu on kouluttanut vuodesta 2007 Kohtaamistaiteen ohjaajia. Ensimmäiset Kohtaamistaiteen kouluttajat valmistuivat Laureasta 2019.
Kohtaamistaiteen ohjaajat ovat ohjanneet Kohtaamistaiteen ryhmiä useissa eri sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöissä. Kohtaamistaiteen koulutusta on toteutettu täydennyskoulutuksina ja ammattikorkeakouluopintoina.
Laurea-ammattikorkeakoulu vastaa Suomessa Kohtaamistaiteen kehittämisestä. Laurea vastaa myös Kohtaamistaiteen kouluttajakoulutuksesta sekä Kohtaamistaiteen osaamisen sertifioinnista.
Kohtaamistaiteen kouluttaja 15 op
Koulutus tuottaa kelpoisuuden toimia Kohtaamistaiteen kouluttajana.
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia toimia Kohtaamistaiteen kouluttajana eri toimintaympäristöissä. Koulutus jakaantuu kolmeen opetuskokonaisuuteen: Kohtaamistaiteen koulutusprosessi, Kohtaamistaiteen kouluttajana toimiminen ja Kohtaamistaiteen kehittäminen. Koulutuksessa syvennät ymmärrystä Kohtaamistaiteen teoreettisista ja filosofisista perusteista ja hahmotat Kohtaamistaiteen osana taidekasvatusta, kuntoutusta ja hyvinvointia. Opit käytännön harjoittelun kautta Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Koulutus antaa valmiuksia pedagogiseen suunnitteluun huomioiden oppimisympäristöt, ryhmäprosessit ja koulutusryhmien tarpeet. Saat myös valmiuksia kehittää Kohtaamistaidetta ja sen näkyvyyttä sekä verkostoitua Kohtaamistaiteen toimijoiden kanssa.
Kohtaamistaiteen ohjaaja 15 op
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa uudenlaista osaamista ryhmän ohjaamiseen ja asiakkaiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemiseen. Kohtaamistaide tarjoaa uusia välineitä asiakastyöhön tekemällä, kokemalla ja tutkimalla. Koulutuksessa opitaan hyödyntämään Kohtaamistaiteen olennaisia elementtejä, joita ovat toiminnan struktuuri, moniaistisuus, havainnot ja yllätyksellinen taidetyöskentely. Lisäksi osallistujan oma taiteellinen työskentelyprosessi vahvistuu koulutuksessa. Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutus jakaantuu kahteen opintojaksoon Kohtaamistaiteen perusteet 5 op ja Kohtaamistaiteen ohjaajuus 10 op.
Kohtaamistaiteen sertifikaatti (tämä vielä kesken)
Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen suorittanut voi hakea osaamiselleen erillisin sertifikaatin. Sertifikaatista lisätietoja:
Kohtaamistaiteesta julkaistua
Julkaisuja:
Eskelinen, A.; Holmikari, J. & Leinonen, A. 2023. Virtaa Kohtaamistaiteesta. Laurea Julkaisut 199. Laurea-ammattikorkeakoulu. Virtaa Kohtaamistaiteesta (theseus.fi)
Pusa, T. (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Laurea-ammattikorkeakoulu. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle
Pusa, T. (toim.) 2014. Encounter Art – Handbook for a Group Guide. Laurea Julkaisut 27. Laurea-ammattikorkeakoulu. Laurea julkaisut 27.pdf (theseus.fi)
Niiniö, H. & Pusa, T. (toim.). 2012. Encounter Art Promoting Wellbeing. Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä. Interdisciplinary Studies Journal:
Special Issue on Encounter Art Promoting Wellbeing / Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä.
Artikkeleita Kohtaamistaiteesta Laurea Journalissa:
Eskelinen, A. & Holmikari, J. 2023. Kohtaamistaiteen juurilla – opintomatkalla Japanissa. Laurea Journal. https://journal.laurea.fi/kohtaamistaiteen-juurilla-opintomatkalla-japanissa/#a8ad3fe5.
Araneva, M. & Kivistö, M. 2023. Kestävästi työhyvinvointia tavoittelemassa – Arvostus ja vastuulliset valinnat Kohtaamistaiteen ytimessä. https://journal.laurea.fi/kestavasti-tyohyvinvointia-tavoittelemassa-arvostus-ja-vastuulliset-valinnat-kohtaamistaiteen-ytimessa/#a8ad3fe5
Araneva, M. & Kivistö, M. 2023. Iloa, arvostusta ja elämyksiä Eloisa-hankkeen hybriditaidetyöpajassa. Iloa, arvostusta ja elämyksiä Eloisa-hankkeen hybriditaidetyöpajassa | Laurea Journal
Lund, V. & Sivén, S. 2022. Kohtaamistaide® edistää opiskelijoiden ja asiakasryhmien myönteisiä kohtaamisia. https://journal.laurea.fi/kohtaamistaide-edistaa-opiskelijoiden-ja-asiakasryhmien-myonteisia-kohtaamisia/#a8ad3fe5
Eskelinen, A. & Holmikari, J. 2019. Katsaus yhteistyöhön Tohoku Fukushi yliopiston kanssa. https://journal.laurea.fi/katsaus-yhteistyohon-tohoku-fukushi-yliopiston-kanssa/#a8ad3fe5
Lund, V. 2018. Vietä arvostava työviikko Japanissa. Vietä arvostava työviikko Japanissa! | Laurea Journal