Miten selvitään koulun arjesta nuorten mielenterveyspulmista huolimatta?
Nuorten mielenterveyspulmat ovat yhteydessä heikentyneisiin oppimistuloksiin sekä hyvinvointiin. Koulutuksessa vahvistetaan opettajien mielenterveysosaamista. Tämän koulutuksena tarkoituksena on tukea koulun arkea ja opetustehtävää silloin, kun oppilailla on mielenterveysongelmia.
Hyvinvointi ja terveysala
Monimuoto
Toteutusaika: 10.03.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautumisaika: 31.10.2024 - 24.02.2025
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Miten selvitään koulun arjesta nuorten mielenterveyspulmista huolimatta? - Lisäkoulutusta opettajille nuorten mielenterveydestä (USV45), täydennyskoulutus, Tikkurila
Koulutuksen laajuus: 5 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Sijainti: Laurea Tikkurila
Tässä täydennyskoulutuksessa opettajat pääsevät kehittämään mielenterveysosaamistaan ja saavat apua koulun arjessa toimimiseen. Koulutuksessa saat teoreettista ja käytännöllistä tietoa nuorten mielenterveydestä ja sen ongelmista sekä niiden tukemisesta koulussa.
Koulutus koostuu viidestä eri teemasta, joita käsitellään niin verkkoluennoilla kuin työpajoissa joko Zoomin välityksellä tai kasvotusten Laurean Tikkurilan kampuksella. Ilmoittaudu alla olevan linkin kautta viimeistään 24.2.2025.
Tietoa koulutuksesta
KOULUTUSOSIO 1. Miten nuorten mielenterveys näkyy koulun arjessa?
Osion 1 voi tehdä joustavasti oman aikataulun mukaan. WEBINAARI Zoomissa 3h ja webinaariin liittyvät omaa työtä tukevat pohdintatehtävät. Luennoitsijana Anne Suvitie, Milla Ylitalo ja tutkija-asiantuntija. Webinaari nauhoitetaan kouluttajien osuuksien osalta (esim. osallistujien ryhmäpohdintojen purkuja ei nauhoiteta) ja sen voi kuunnella osallistujalle sopivana ajankohtana. Canvas-työtilaan luodaan osio (moduuli 1), johon kerätään tietoa nuorten mielenterveydestä ja yleisimmistä mielenterveysongelmista. Ennakkotehtävänä on oma esittely keskustelualueelle.
KÄSITELTÄVIÄ AIHEITA:
1) yleisimmät nuorten mielenterveyden ongelmat: ovatko lisääntyneet?
2) Positiivinen mielenterveys ja sen tukeminen koulussa.
KOULUTUSOSIO 2: Oppilaan tukeminen koulun arjessa mielenterveysongelmasta huolimatta
HYBRIDIOPETUS Tikkurilan kampuksella tai Zoomissa 6h sekä aiheeseen liittyvät omaa työtä tukevat pohdintatehtävät. Kouluttajina Anne Suvitie, Milla Ylitalo ja asiantuntijaluennoitsija. Ennakkotehtävänä kuvaus siitä, miten yleisimmät mt-ongelmat näkyvät omassa työssä.
KÄSITELTÄVIÄ AIHEITA:
1) mielenterveysosaamisen syventäminen ja soveltaminen koulun arkeen,
2) käytännön työkaluja mielenterveysongelmien käsittelyyn ja oppilaan kohtaamiseen.
KOULUTUSOSIO 3: Nuorten mielenterveysongelmien yhteys oppimiseen ja koulutyöskentelyyn
WEBINAARI Zoomissa 3h ja webinaariin liittyvät omaa työtä tukevat pohdintatehtävät. Luennoitsijana Anne Suvitie, Milla Ylitalo ja erityisopettaja-asiantuntija. Webinaari nauhoitetaan kouluttajien osuuksien osalta (esim. osallistujien ryhmäpohdintojen purkuja ei nauhoiteta) ja sen voi kuunnella osallistujalle sopivana ajankohtana. Canvas-työtilaan luodaan osio (moduuli 3), johon kerätään tietoa osion aiheesta. Tehtävänä on tietotesti, jonka voi tehdä niin monta kertaa kuin tarvitsee.
KÄSITELTÄVIÄ AIHEITA:
1) mt-ongelmien yhteys oppilaan hyvinvointiin,
2) mt-ongelmien yhteys oppilaan oppimiseen ja opiskeluun,
3) mt-ongelmien yhteys luokan ryhmädynamiikkaan.
KOULUTUSOSIO 4: Mielenterveysongelmista kärsivän oppilaan kokema syrjintä ja häirintä
WEBINAARI Zoomissa 3h ja webinaariin liittyvät omaa työtä tukevat pohdintatehtävät. Luennoitsijana Anne Suvitie, Milla Ylitalo, kokemusasiantuntija. Webinaari nauhoitetaan kouluttajien osuuksien osalta (esim. osallistujien ryhmäpohdintojen purkuja ei nauhoiteta) ja sen voi kuunnella osallistujalle sopivana ajankohtana. Canvas-työtilaan luodaan osio (moduuli 4), johon kerätään tietoa osion aiheesta. Tehtävänä on Canvasissa tapahtuva keskustelu.
KÄSITELTÄVÄT AIHEET:
1) mielenterveysongelmiin liittyvä stigma, kiusaaminen ja häirintä,
2) mielenterveysongelmiin liittyvien riskitilanteiden tunnistaminen ja stressin käsittely,
3) toivon näkökulma.
KOULUTUSOSIO 5: Ammatillinen itsetuntemus ja opettajan omat voimavarat
HYBRIDIOPETUS Tikkurilan kampuksella tai Zoomissa 6h sekä aiheeseen liittyvät omaa työtä tukevat pohdintatehtävät. Kouluttajina Anne Suvitie ja Milla Ylitalo. Canvas-työtilaan luodaan tieto-osio (moduuli 5). Ennakkotehtävänä on itsereflektiotehtävä.
KÄSITELTÄVÄT AIHEET:
1) työhyvinvoinnin näkökulma – opettajan oma jaksaminen,
2) työn rajaamisen dilemma – miten raivaan aikaani opettamiselle samalla kun mielenterveysongelmat näkyvät yhä enemmän luokan arjessa,
3) opettajien ja työyhteisön resilienssi.
Osallistuja osaa
1. tunnistaa nuorten mielenterveyden ongelmia koulussa sekä niiden yhteyttä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, oppimiseen, opiskeluun ja ryhmädynamiikkaan
2. Käyttää toimivia menetelmiä mielenterveysongelmien käsittelyssä yksilön ja ryhmän kanssa kouluympäristössä
3. Tunnistaa mielenterveysongelmiin liittyviä riskitilanteita, syrjintää, häirintää koulussa sekä osaa käsitellä tähän liittyvää oppilaiden stressiä
4. pitää huolta omasta työhyvinvoinnista koulun arjessa
Koulutus on suunnattu yläkoulun ja toisen asteen opettajajille. Vaatimuksena on opettajan pätevyys tai kasvatustieteen korkeakoulututkinto. Osallistujen tulee toimia kyseisissä tehtävissä koulutuksen alkaessa.
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena. Verkko-opetus järjestetään Zoom-verkkotyöskentelyalustalla ja työpajat Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella (halutessaan osallituja voi osallitua myös työpajoihin Zoomin välityksellä). Canvas-oppimisalustalle rakennetaan verkko-oppimisympäristö, josta opetusmateriaalit ovat saatavilla koulutuksen ajan.
– 10.3.2025 klo 15-18, nauhoitettava verkkoluento Zoomissa
– 24.3.2025 klo 9-15, työpaja hybridinä (osallistuja voi valita Zoomin tai tulla Tikkurilan kampukselle, työpajaa ei nauhoiteta)
– 7.4.2025 klo 15-18, nauhoitettava verkkoluento Zoomissa
– 22.4.2025 klo 15-18, nauhoitettava verkkoluento Zoomissa
– 12.5.2025 klo 9-15, työpaja hybridinä (osallistuja voi valita Zoomin tai tulla Tikkurilan kampukselle, työpajaa ei nauhoiteta)
– Webinaarit 3 x 3h
– Työapajat 2 x 6h
– Itsenäinen opiskelu osallistujan oman aikataulun mukaan
Saatavilla Canvas-oppimisalustalla opintojen aikana.