Organisaation riskienhallinnan periaatteet ja menetelmät
Tällä kurssilla opit organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä ja menetelmiä. Opit soveltamaan organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia sekä kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä.
Turvallisuusala
Lähiopiskelu
Toteutusaika: 17.01.2025 - 30.05.2025
5 paikkaa jäljellä
Ilmoittautuminen: 28.11.2024 - 05.01.2025
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Koulutuksen laajuus: 5 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Leppävaara
Ilmoittautumistilanne: 0 / 5
Tietoa koulutuksesta
ritysturvallisuuden viitekehyksenä toimii Elinkeinoelämän Yritysturvallisuusmalli EK 2016.
Turvallisuudenkehittämisprojektissa kehitetään työelämäkohteen turvallisuutta ja opetellaan projektityöskentelyä (projektin suunnittelu, projektin raportointi sekä projektin tulosten esittely).
Tämän kurssin jälkeen osaat:
- soveltaa organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä eri tilanteissa
- soveltaa riskienhallinnan periaatteita ja menetelmiä
- soveltaa organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä
Lähi- ja virtuaaliopetusta sekä omatoimista opiskelua ja aiheisiin liittyviä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Jaksolla keskitytään turvallisuuden kehittämisprojektin toteuttamiseen. Oppimisalustana toimii Canvas ja kaikki viestintä tapahtuu sen kautta
Opintojakson ensimmäinen lähiopetuskerta on 17.1.2025.
Lainaus tutkintosäännön 19 §:
“Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.”
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
- 17.01.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 09:00 – 11:30
- 15.05.2025 12:30 – 15:00
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Luennot ja projektien esitykset, 20h Projektityöskentely 50h Itsenäinen opiskelu 65h Yhteensä 135 h /opiskelija
Opetusmateriaali on Canvas – työtilassa. Aiheeseen voi perehtyä seuraavien lähteiden kautta, Täydentyy…
saamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Jaksolla noudatetaan pisteperustaista arviointia.
Opinnon kokonaisarvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä – vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään – koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa – raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään – etsiä tietoa eri tietolähteistä – raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta – ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa – osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa – ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä – hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla – toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä – suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia tavoitteellisesti ryhmässä – suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä – perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ryhmän jäsenenä – suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti – noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.