Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö
Hyvinvointi ja terveysala
Toteutusaika: 01.08.2025 - 31.12.2025
20 paikkaa jäljellä
Ilmoittautumisaika: Jatkuva
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Palliatiivisen hoidon asiantuntija, erikoistumiskoulutus (SZV4), Laurea Tikkurila
Koulutuksen laajuus: 9 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Ilmoittautumistilanne: 0 / 20
Tietoa koulutuksesta
Moduulin sisältö:
Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen) Sosiaalietuudet Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa (vaikeista asioista keskusteleminen, hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä, puheeksi ottaminen, aktiivinen kuunteleminen, auttava vuorovaikutus, motivoiva keskustelu, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät, tulkkauspalveluiden käyttö) Moniammatillisuus Konsultointiosaaminen Tietoisuustaidot ja itsetuntemus Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus Toteutus: Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen, tehtävät, asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät, toiminnallinen harjoittelu, työnohjaukselliset ryhmät
Lähipäivä 1: Orientaatio, toivo, hoitajan tunteet ja kehittmistetävien tilanne Lähipäivä 2: Lapset ja nuoret, psykososiaalinen tuki, monikulttuurisuus Lähipäivä 3: Vuorovaikutus, kommunikaation muutokset ja niissä tukeminen Lähipäivä 4: Suru ja surevan kohtaaminen, eksistentiaalinen tuki
Opiskelija – Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea – Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa sekä hyödyntää moniammatillista osaamista potilaan ja perheen tukemisessa – Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden – Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa – Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan
Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetuskertojen materiaalit ovat katsottavissa jälkikäteen Digikampuksessa (Moodle). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta: palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Digikampusken materiaalit sekä opintojakson alussa ilmoitettavat materiaalit.
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Tehtävät:
Tehtävä 1: Suru ja surun kohtaaminen Tehtävä 2: Kommunikaation muutokset ja niissä tukeminen Tehtävä 3: Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Opinto on vaatimuksiltaan erikoistumiskoulutuksen tasoa (EQF7).
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.