Riskienhallinta ja turvallisuusjohtaminen
Kurssilla opit riskienhallinnasta ja turvallisuusjohtamisesta eri näkökulmista. Kurssilla saat valmiuksia määrittää riskienhallinnalle ja turvallisuuden johtamiselle asetetut vaatimukset sekä soveltaa niitä. Saat myös valmiuksia arvioida ja hallita organisaatioiden riskejä kokonaisvaltaisesti sekä suunnitella, arvioida ja kehittää riskienhallintaa ja turvallisuusjohtamista. Lisäksi saat valmiuksia johtaa turvallisuustoimintoja normaali-, häiriö- ja kriisitilanteissa.
Turvallisuusala
Lähiopiskelu
Toteutusaika: 15.01.2025 - 31.05.2025
4 paikkaa jäljellä
Ilmoittautuminen: 28.11.2024 - 29.12.2024
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Koulutuksen laajuus: 10 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Leppävaara
Ilmoittautumistilanne: 1 / 5
Tietoa koulutuksesta
Moduuli 1: Organisaation riskienhallinnan ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen. Tavoitteet: Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää riskienhallintaa ja turvallisuusjohtamista sekä johtaa turvallisuustoimintoja normaali-, häiriö- ja kriisitilanteissa
Moduuli 2: Riskienhallinnan ja resilienssin soveltaminen organisaatiossa. Tavoitteet: Opiskelija osaa arvioida ja kehittää turvallisuuskulttuuria sekä arvioida ja hallita organisaatioiden riskejä kokonaisvaltaisesti.
Moduuli 3: Riskienhallinnan ja turvallisuuden vaatimukset (tenttimoduuli) Tavoitteet: Opiskelija osaa määrittää riskienhallinnalle ja turvallisuuden johtamiselle asetetut vaatimukset, parhaat käytännöt sekä soveltaa niitä.
Kurssilla opit
- määrittämään riskienhallinnalle ja turvallisuuden johtamiselle asetetut vaatimukset, parhaat käytännöt sekä soveltamaan niitä
- arvioimaan ja hallitsemaan organisaatioiden riskejä kokonaisvaltaisesti
- suunnittelemaan, arvioimaan ja kehittämään riskienhallintaa ja turvallisuusjohtamista
- johtamaan turvallisuustoimintoja normaali-, häiriö- ja kriisitilanteissa
- arvioimaan ja kehittämään turvallisuuskulttuuria
Kurssi sopii sinulle, jos olet kiinnostunut aiheesta ja sinulla on aikaisempaa osaamista turvallisuus- ja riskienhallinta-alalta.
Opintojakso toteutetaan kevätlukukauden 2025 kestävänä monimuoto-opetuksena, ts. itsenäisen opiskelun lisäksi on Leppävaaran kampuksella kolmena aamupäivänä lähiopetusta, jota ei tallenneta eikä striimata. Lisäksi järjestetään aikataulutettuja ohjaustapaamisia Teamsin/Zoomin kautta. Osalistuminen lähiopetukseen ja ohjaustapaamisiin on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.
Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin, tehtävät sekä tentin kahdessa osassa. Canvasin työtila avautuu ennen opintojakson aloitusta, 9.1.2025. Opintojakson toteutusaikataulu sekä tehtävien palautusaikataulu on annettu Canvasissa olevassa aikataulussa, kuten myös Pakin kalenterissa.
Opintojaksolla on valittavana arvioitavia tehtäviä, jotka tehdään parityönä tai vaihtoehtoisesti kolmen opiskelijan muodostamana työryhmänä. Työpari/työryhmä valitsee jonkin T1-tehtävän vaihtoehdoista sekä jonkin T2-tehtävän vaihtoehdoista. Opintojakson verkkotentti, joka tehdään kahtena osatenttinä, on yksilötehtävä. Palauta tehtävät Canavasiin, jonka kautta opettajat antavat työparille/työryhmälle palautteen. T1-tehtävä palautetaan Canvasin lisäksi Teams-työtilaan, jota kautta työelämäkumppani antaa palautetta. Työelämäkumppanille tehtyä T1-tehtävän suoritusta (opintojakson osa Organisaation turvallisuuden ja riskienhallinnan kehittäminen) ei voi korottaa.
Opintojakso alkaa lähiopetuksella 15.01.2025 klo 09.00 – 11.30. Moduulin 1 tehtävän palautuspäivä on 28.2.2025 klo 23.59. Toinen lähiopetuskerta pidetään 19.03.2025 09.00 – 11.30 Moduulien 2-tehtävän palautuspäivä on 30.4.2025 klo 23.59 Kolmas lähiopetuskerta pidetään 14.05.2025 09.00 – 11.30 Moduulin 3 verkkotentti suoritetaan kahtena osatentteinä 1.2.- 31.5.2025 välisenä aina. Moduulin 1 ja moduulin 2 tehtävien ohjaustapaamisten ajankohdat löytyvät sekä Canvasista että Pakista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
- 09.01.2025 08:00 – 10:00
- 15.01.2025 09:00 – 11:30
- 16.01.2025 16:00 – 16:35
- 16.01.2025 16:40 – 17:15
- 16.01.2025 17:20 – 17:55
- 19.01.2025 08:00 – 09:00
- 30.01.2025 16:00 – 16:35
- 30.01.2025 16:40 – 17:15
- 30.01.2025 17:20 – 17:55
- 31.01.2025 08:00 – 09:00
- 06.02.2025 08:00 – 09:00
- 06.03.2025 08:00 – 09:00
- 16.03.2025 08:00 – 09:00
- 19.03.2025 09:00 – 11:30
- 20.03.2025 15:00 – 15:30
- 20.03.2025 15:30 – 16:00
- 27.03.2025 08:00 – 08:30
- 27.03.2025 08:30 – 09:00
- 10.04.2025 15:00 – 15:30
- 10.04.2025 15:30 – 16:00
- 24.04.2025 15:00 – 15:30
- 24.04.2025 15:30 – 16:00
- 11.05.2025 08:00 – 09:00
- 14.05.2025 09:00 – 11:30
- 31.05.2025 09:00 – 10:00
Opintojakso on 10 op suuruinen kokonaisuus, joka vastaa laskennallisesti yhteensä 270 h työmäärää seuraavasti: * Osallistuminen yhteisiin tapaamisiin: 15 h * Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 147 h * Kaksi arvioitavaa tehtävää; parityönä tehtynä 54 h/opiskelija/tehtävä; yhteensä 108 h/työpari/tehtävä tai kolmen henkilön muodostamana työryhmänä 54 h/opiskelija/tehtävä, yhteensä 162 h/työryhmä/tehtävä,
Opintojakson materiaali on Canvasissa. Osa opetusmateriaalista on englannin kielellä. Esimerkkejä suositeltavasta kirjallisuudesta: 1) Turvallisuuskulttuurin arviointi ja kehittäminen: Reiman, T., Pietikäinen, E. & Oedewald, P. 2008. Turvallisuuskulttuuri – teoria ja arviointi. https://publications.vtt.fi/pdf/publications/2008/P700.pdf 2) Riskienhallinta, dokumentointi: SFS-ISO 31000:2018 Riskienhallinta. Ohjeet. (Ladattavissa Laurea LibGuidesin kautta SFS:n Onlinesta); 3) Valtiovarainministeriö 2023. Riskienhallinnan käsikirja valtionhallinnon toimijoille. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165087/VM_2023_54.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3) Auditointi ja mittainen: SFS-EN ISO 19011:2018 Johtamisjärjestelmän auditointiohjeet (Ladattavissa Laurea LibGuidesin kautta SFS:n Onlinesta) 4) Prosesiturvallisuus ja sen mittaaminen https://tukes.fi/documents/5470659/6410641/Prosessiturvallisuus+js+sen+mittaaminen/e3bec3bb-2e96-4c33-8f21-f9e1787f8bf5/Prosessiturvallisuus+js+sen+mittaaminen.pdf 5) Kriisijohtaminen ja –kommunikointi: SFS-EN ISO 22301:2019 Turvallisuus ja kriisinkestävyys.(Ladattavissa Laurea LibGuidesin kautta SFS:n Onlinesta) 6) Varautumisen tietopankki https://www.pelastusopisto.fi/muu-koulutus/varautumiskoulutus/varautumisen-tietopankki/; 7) STT Viestintäpalvelut: Kriisiviestijän työkalupakki – Näillä pysyt askeleen edellä https://www.viestintapalvelut.fi/blogi/kriisiviestinta-tyokalupakki-nailla-pysyt-askeleen-edella 7) Turvallisuusjohtamisen kehittäminen: Levä, K. 2003. Turvallisuusjohtamisen kehittäminen: Turvallisuusjohtamisjärjestelmien toimivuus. https://docplayer.fi/5110003-Tukes-julkaisu-1-2003-turvallisuusjohtamisjarjestelmien-toimivuus-vahvuudet-ja-kehityshaasteet-suuronnettomuusvaarallisissa-laitoksissa.html 8) Resilienssi: Nieminen, N. ym. 2017. Muutosjoustavuus. Organisaation resilienssin tukeminen. VTT Technology 318. https://publications.vtt.fi/pdf/technology/2017/T318.pdf
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arvioinnin kohteena on kolme osaamisaluetta: 1) Organisaation riskienhallinnan ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen 2 op, painoarvo 25 % koko koulutuksesta), 2) Riskienhallinnan ja resilienssin soveltaminen organisaatiossa (2 op, painoarvo 25% koko koulutuksesta) sekä 3) Riskienhallinnan ja turvallisuuden vaatimukset (6 op, painoarvo 50 % koko koulutuksesta). Opintojaksolla on tehty kahteen ensimmäiseen osaamisalueeseen arvioitavat tehtävät, jotka tehdään parityönä tai kolmen opiskelijan muodostamana työryhmänä. Kolmanteen osaamisalueeseen kuuluu yksilötehtävänä suoritettava verkkotentti, jotka tehdään kahdessa osassa. Arvioitavien tehtävien toimeksiantoihin on kirjattu arviointikriteerit. Opintojakson tehtävistä ja tentistä saa pisteitä, joiden perusteella opintojakson arvosana määräytyy. Molemmasta tehtävästä saa 0-25 pistettä/tehtävä ja tentistä 0-50 pistettä. Tentti on suoritettu hyväksytysti, kun saat tentistä vähintään 15 pistettä Maksimipistemäärä opintojaksolla on siten 100 pistettä. Arvonsana määräytyy seuraavasti: 0 – alle 50 p = hylätty 50 – alle 60 p = 1 60 – alle 70 p = 2 70 – alle 80 p = 3 80 – alle 90 p = 4 90 – 100 p = 5.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.) Moduulin 1 suoritusta ei voi korottaa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 (Kiitettävä) tasolla opiskelija osaa: – analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 (Hyvä) tasolla opiskelija osaa: – arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (Tyydyttävä) tasolla opiskelija osaa: – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 (Kiitettävä) tasolla opiskelija osaa: – arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin – ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 (Hyvä) tasolla opiskelija osaa: – esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen – edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (Tyydyttävä) tasolla opiskelija osaa: – toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 (Kiitettävä) tasolla opiskelija osaa: – arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 (Hyvä) asolla opiskelija osaa: – edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (Tyydyttävä) tasolla opiskelija osaa: – kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi – kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu 5 opiskelijapaikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.
Opintojaksolle ilmoittautuvilla tulee olla turvallisuus- ja riskienhallinta-alan perusteiden riittävä osaaminen, jonka voi hankkia esimerkiksi suorittamalla opintojakson: Turvallisuusjohtamisen ja riskienhallinnan perusteet TO00BS57.