Terveyttä ruoasta
Kurssilla opiskellaan suomalaisia ravitsemussuosituksia terveyttä edistävän ruoan valintaa ohjaavana tekijänä. Lisäksi kurssilla perehdytään erilaisiin muotidieetteihin ja ruokavalioihin ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin sekä epäilyttävän dieetin tunnusmerkkeihin. Kurssilla opiskelet, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä pääset suunnittelemaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.
Matkailu- ja ravitsemisala
Lähiopiskelu
Toteutusaika: 10.03.2025 - 04.05.2025
9 paikkaa jäljellä
Ilmoittautuminen: 28.11.2024 - 28.02.2025
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Koulutuksen laajuus: 5 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Leppävaara
Ilmoittautumistilanne: 1 / 10
Tietoa koulutuksesta
Opinnon alussa perehdytään suomalaisiin ravitsemussuosituksiin terveyttä edistävän ruoan vaiinnan ohjaajana. Sen jälkeen voi opiskella rinnaikkain tai peräkkäin aiheita muotidieetit osana ruokatrendejä ja ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla.
Muotidieetit-aiheessa perehdytään erilaisiin muotidieetteihin, esimerkiksi vähähiilihydraattinen dieetti, paleoruokavalio, erilaiset paastomuodot, ja verrataan niitä ravitsemussuosituksiin sekä epäilyttävän dieetin tunnusmerkkeihin. Opiskelija valitsee myös yhden omavalintaisen muotidieetin yksityiskohtaisempaan tarkasteluun.
Ruokaympäristön kehittäminen tuuppaamalla-aiheessa opiskellaan, mitä tarkoittaa tuuppaus eli yksi syömiskäyttäytymisen ja ruoanvalinnan ohjauskeino ruokaympäristössä sekä suunnitellaan palvelun kehittämistä tuuppaamisen keinoilla ruokaympäristössä.
Itsearviointia osaamisen kehittymisestä tehdään läpi opinnon, ja itsearviointi viimeistellään valmiiksi opinnon lopuksi.
Tämän kurssin jälkeen osaat:
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti
Tämä kurssi soveltuu sinulle, joka olet ammatillisesti kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä. Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena ilman lähiopetusta kampuksella. Canvas-oppimisalusta avautuu opiskeluun opinnon alkaessa. Samalla opinnon esittelyvideo on katsottavissa. Opinnolla voi opiskella ja tehdä tehtäviä omaan tahtiin.
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta. Opettaja viestii kaikille yhteisistä asioista säännöllisesti ilmoituksissa ja tarvittaessa viestitään vuorovaikutteisesti keskustelualueella Canvasissa. Opinto on vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto soveltuu opiskelijalle, joka on ammatillisesti kiinnostunut ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä, kuten ravitsemis-, tapahtuma- ja majoitusalan tai elintarvike-, liikunta-, sosiaali- tai terveysalan sekä liiketalousalan opiskelija
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Laurean ohjeet läheiden ja viitteiden merkitsemisestä). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta siihen tarkoituksenmukaisesti perehtymiseksi.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Opiskelijan vahvistaa osallistumisensa aloittamalla ravitsemussuositustehtävän kahden viikon sisällä opinnon alkamispäivämäärästä.. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan näin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle voidaan hylätä ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
- 10.03.2025 08:00 – 08:15
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opinnolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus-teema 20 h 2. Ruokatrendit-teema 54 h 3. Palvelun kehittämiinen-teema 54 h 4. Kokoava itsearviointi 7 h Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Oppimateriaalina käytetään elektronista kirjallisuutta ja videoita.
Tässä esimerkkejä materiaalista:
Hussein, I. 2023. Paasto. Luettu 4.11.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01280/paasto?q=Paasto
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Luettu 2.12.2024. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/150005/URN_ISBN_978-952-408-405-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kolehmainen, M., Poutanen, K., Absetz, P. & Karhunen, L. 2019. Tuuppaamalla terveyttä: vihjeet vaikuttavat valintoihin. Lääkärilehti 74 (13), 811 – 815a.
Rantala, E., Vanhatalo, S., Kolehmainen, M. & Järvelä-Reijonen, E. 2019. Tuuppauskeinoja ruokaympäristön valinta-arkkitehdeille. Kehittyvä Elintarvike. https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/tiede-tutkimus/tuuppauskeinoja-ruokaympariston-valinta-arkkitehdeille/
Schwab, U. 2024. Vähähiilihydraattinen ruokavalio (”karppaus”). Luettu 4.11.2024. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043?q=aro%20antti
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Tehtävät, arviointikäytänne ja painoarvo opinnon kokonaisarvosanassa
1. Tehtävä ravitsemussuosituksista, hyv//hyl, 0 % kokonaisarvosanasta:
2. Tietoperustatehtävä muotidieeteistä ja -ruokavalioista: tekeminen edellytys Muotidieetit-tehtävälle
3. Tehtävä muotidieetit, 1 – 5 , 50 % kokonaisarvosanasta
4.Tietoperustehtävä tuuppauksesta 1 Palvelupolku: tekeminen edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle
5. Tietoperustatehtävä tuuppauksesta 2 Tuuppaaminen: tekeminen edellytys Palvelun kehittäminen tuuppaamalla-tehtävälle
6. Tehtävä palvelun kehittäminen tuuppaamalla, 1 – 5, 50 % kokonaisarvosanasta
7. Kokoava itsearviointi, hyv/hyl 0 % kokonaisarvosanasta
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä – vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään – koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa – raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään – etsiä tietoa eri tietolähteistä – raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta – ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa – osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa – ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä – hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla – toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä – suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia tavoitteellisesti ryhmässä – suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä – perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ryhmän jäsenenä – suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti – noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opinnon suorittamisessa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.