Varhaiskasvatuksen osaamisen perusteet
Kurssilla opit varhaiskasvatuksen perusteet eri näkökulmista.
Sosiaaliala
Aikataulutettu verkko-opiskelu
Toteutusaika: 22.01.2025 - 30.05.2025
15 paikkaa jäljellä
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Koulutuksen laajuus: 10 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Verkkokampus
Ilmoittautumistilanne: 0 / 15
Tietoa koulutuksesta
Opintojakso muodostuu kolmesta osasta, jotka ovat – varhaiskasvatuksen perusteet ja tehtävä – sosiaalipedagoginen asiantuntijuus varhaiskasvatuksessa – lasten yhteisöllisyys ja toimijuus
Kurssilla opit
- soveltamaan varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä, suosituksia ja ohjeistuksia ja eettisiä periaatteita
- hyödyntämään varhaiskasvatussuunnitelmaa kasvatuksen, opetuksen ja hoidon työtä ohjaavana asiakirjana
- kuvaamaan omaa ammatillista ja sosiaalipedagogista asiantuntijuuttasi ja rooliasi oppivan yhteisön rakentajana
- edistämään ja vahvistamaan lasten yhteisöllisyyttä ja lasten toimijuutta, ymmärtäen leikin ja vertaissuhteiden merkityksen
Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutukseen osallistuvat
Kurssin opiskelun jälkeen tunnet varhaiskasvatuksen perusteet ja tehtävän. Lisäksi kehität sosiaalipedagogista asiantuntijuuttasi varhaiskasvatuksessa.
Opintojakso on yksi varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavista opintojaksoista.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan soveltuvin osin, opettajan harkinnan mukaan ja on katsottavissa jälkikäteen Canvas-työtilassa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta ilmoitetaan lukujärjestyksessä.
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
- 22.01.2025 16:15 – 18:15
- 28.01.2025 16:15 – 18:15
- 11.02.2025 16:15 – 18:15
- 25.02.2025 16:15 – 18:15
- 11.03.2025 16:15 – 18:15
- 18.03.2025 16:15 – 18:15
- 22.04.2025 16:15 – 18:15
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Käytettävä oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-työtilassa. Näitä ovat mm. varhaiskasvatuslaki, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin – ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen – edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi – kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa.
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.