Kriisissä olevan lapsen ja perheen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Saat osaamista kriisin kohdanneen lapsen ja perheen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa ja opit rakennetaan toimintamallia ja perheen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa.
Sosiaaliala
Itsenäinen verkko-opiskelu
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Verkkokampus
Koulutuksen kohderyhmänä on koko varhaiskasvatuksen henkilöstö. Koulutuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen toteuttamista tilanteessa, jossa lasta ja perhettä on kohdannut kriisi. Kyseessä voi olla esimerkiksi lapsi, joka on menettänyt läheisensä tai pakenee sotaa. Koulutuksen avulla osallistujat voivat lisätä omaa ja työyhteisönsä osaamista kriisissä olevan lapsen ja perheen kohtaamisessa ja tukemisessa.
Koulutus on tilauskoulutus kokonaiselle ryhmälle. Koulutus tapahtuu verkkoluentoina ja muina materiaaleina kokonaan verkossa. Verkko-oppimisympäristö on osallistujien käytössä 30 vuorokautta. Koulutuksen voi käydä itsenäisesti tai esim. oman tiimin kanssa omaan tahtiin. Koulutuksessa ei ole palautettavia tehtäviä. Koulutuksesta ei anneta todistusta. Koulutus ajoitetaan tilaajan toiveiden mukaisesti.
Kesto: 1 työpäivä.
Kouluttajina toimivat Laurean lehtori Milla Ylitalo (terveystieteiden maisteri, perhepsykoterapeutti, sairaanhoitaja), päiväkodin johtaja Marika Warsell (VO, kasvatustieteen maisteriopiskelija) ja Laurean varhaiskasvatuksen ja sosiaalialan erityisasiantuntija Kati Rintakorpi (VO, kasvatustieteen tohtori).
Koulutuksesta on mahdollista tilata erikseen 1,5 h livewebinaari tai työpaja.
Yhteyshenkilö: Kati Rintakorpi
Hinta riippuen tilauskoulutuksen osallistujamäärästä:
max 50 henkilölle 1200 € + alv 25,5 %
max 100 henkilölle 2000 € + alv 25,5 %
max 200 henkilölle 3700 € + alv 25,5 %
Kiinnostuitko koulutuksesta? Voit pyytää tarjousta yrityskohtaiselle koulutukselle. Kirjoita tarjouspyynnön otsikkoon koulutuksen nimi. Tarjouslomake avautuu uuteen välilehteen.
Tietoa koulutuksesta
Koulutuksen ensimmäisessä osiossa tutustutaan kriisistä selviämisen prosessiin ja kriisissä olevan henkilön kohtaamiseen. Lisäksi pohditaan, miten varhaiskasvatuksessa tulee valmistautua kriisissä olevan lapsen ja perheen kohtaamiseen ja vastaanottamiseen sekä miten heitä aletaan tukea. Osiossa luodaan yhteys myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Koulutuksen toisessa osiossa asettaudutaan varhaiskasvatuksen arkeen sen jälkeen, kun lapsi on jo aloittanut varhaiskasvatuksessa tai / ja kriisistä alkaa olla hiukan aikaa. Osiossa tarkastellaan kuuntelemisen, keskustelemisen ja kertomisen periaatteita ja käytänteitä, pohditaan inkluusion näkökulmaa vasu-pohjaisesti ja rakennetaan toimintamalli kriisin kohdanneen lapsen ja perheen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa.