Itsensä johtamisen työkalut
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Koulutuksen laajuus: 2 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Verkkokampus
Ilmoittautumistilanne: 44 / 300
Kurssilla perehdytään kysymykseen: Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Kurssi koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Tietoa koulutuksesta
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen: • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys Osion sisällöt ja oppimistavoitteet Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä Aivoystävällisen ajankäytön malli Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi? Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti? Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme? Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat? Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron? Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys Tehtävä: Kokoa tarinan juoni Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen? Monivalintatesti podcastin teemoista Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Kurssilla opit
- arvioimaan unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle.
- luomaan suunnitelman itsellesi sopivasta vuorokausirytmistä.
- keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja osaat valita niistä itsellesi sopivia.
- tunnistamaan omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottamaan käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteitasi tukeviksi.
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen: • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa… • Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle • Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä • Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia • Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä – vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään – koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa – raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään – etsiä tietoa eri tietolähteistä – raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta – ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa – osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa – ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä – hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla – toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä – suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – toimia tavoitteellisesti ryhmässä – suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä – perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – toimia ryhmän jäsenenä – suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti – noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa.Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.
Opintoihin liittyvät kysymykset voi lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.