Kuntoutujan toimintakyky
Kurssi jakautuu kahteen eri osuuteen. Ensimmäisen osan patofysiologiassa keskitytään ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn muutoksiin ikään ja sairauksiin liittyen. Kurssin toisessa osuudessa syvennetään tietämystä ICF-toimintakykymallista ja -luokituksesta keskittyen erityisesti ihmisen ruumiin rakenteiden ja kehon toimintojen perusteiden määrittämiseen ICF-luokituksen mukaisesti. Ensimmäinen osio sisältää luennon terveen fysiologian ja patofysiologian suhteesta eri elinjärjestelmissä. Toisen osion seminaarissa käsitellään sairauksien vaikutusta toimintakykyyn.
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Otaniemen kampuksella. Kurssi sopii sinulle, jos olet kiinnostunut kuntoutuksesta ja haluat laajentaa esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan osaamistasi.
Kuntoutusala
Lähiopiskelu
Toteutusaika: 01.08.2024 - 19.01.2025
5 paikkaa jäljellä
Ilmoittautuminen: 29.05.2024 - 02.09.2024
75,00 €
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
Koulutuksen laajuus: 5 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Otaniemi
Ilmoittautumistilanne: 0 / 5
Tietoa koulutuksesta
Opintojakso jakautuu kahteen eri osuuteen, joista patofysiologia keskittyy ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn muutoksiin ikään ja sairauksiin liittyen. 1. luento terveen fysiologian ja patofysiologian suhde eri elinjärjestelmissä. 2. Seminaarissa käsitellään sairauksien vaikutusta toimintakykyyn.
Opintojakson toisessa osuudessa syvennetään tietämystä ICF-toimintakykymallista ja -luokituksesta keskittyen erityisesti ihmisen ruumiin rakenteiden ja kehon toimintojen perusteiden määrittämiseen ICF-luokituksen mukaisesti.
Kurssilla opit
- määrittelemään ihmisen ruumin rakenteiden ja kehon toimintojen perusteet ICF-luokituksen mukaisesti
- kuvaamaan yleisimmät kuntoutumistarvetta aiheuttavat fyysisen toimintakyvyn rajoitteet, sairaudet ja vammat
- analysoimaan eri-ikäisten kuntoutujien lääketieteellisen terveydentilan vaikutuksia kuntoutujien toimintakykyyn ja hyvinvointiin
Kurssi sopii henkilölle, joka on kiinnostunut kuntoutuksesta ja haluaa laajentaa esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan osaamistaan.
Kurssin opiskelun jälkeen tunnet kuntoutujan toimintakyvyn eri näkökulmista.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 10.9.2024. Kaikissa lähitapaamisissa on 100% läsnäolovelvollisuus.
- 07.10.2024 09:00 – 12:00
- 06.11.2024 09:00 – 12:00
- 03.12.2024 09:00 – 12:00
- 17.12.2024 12:00 – 15:00
- 13.01.2025 09:00 – 12:00
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opintojakson lähitapaamisten lisäksi opintojaksoon kuuluu opiskelijan itsenäistä työskentelyä itsenäisten tehtävien sekä ryhmätehtävien parissa. Näiden tekemiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.
– Risto.T. Ihmisen fysiologiaa – perusteista pidemmälle. 2023. VK-kustannus Patofysiologian aineisto oppiportin artikkeleista seminaariaiheiden mukaan. – Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A. & Stucki, G. 2012. ICF e-learning – ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Stakes, Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Jyväskylä: Gummerus, 2004. – Kaakkuriniemi, E. & Paltamaa, J. 2022. ICF toimintakyvyn mallina ja luokituksena. Teoksessa Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., & Seppälä, O. (toim.). Kuntoutuminen (2., uudistettu painos.). Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 36- 52. – Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. ICF-luokitus
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat: – Seminaarityö (ryhmätehtävä), arviointi; H-5 – ICF-yksilötehtävä, arviointi; H-5
Tehtävät voi uusia vain yhden kerran. Tehtävän palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Tehtäville määritellään opintojakson alkaessa yksi uusintapalautusmahdollisuus.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä – vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään – koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa – raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään – etsiä tietoa eri tietolähteistä – raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta – ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa – osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen – toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa – ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa – edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä – hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla – toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä – suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa – toimia tavoitteellisesti ryhmässä – suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä – perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa – toimia ryhmän jäsenenä – suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä – toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti – noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.